رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حقایقی در مورد شب قدر
#1
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه ی خواهران و برادران گرامی
به ده روز آخر رمضان رسیده ایم.امیدوارم همه از این ماه نهایت استفاده را برده باشند.در این مطلب مبخواهم اندکی در مورد شب قدر بگویم.شبی که ((خیر من الف شهر)) می باشد.
دوستان این مطالب واقعیت دارد.در بحث هایی که با برخی از دوستان داشتم بعضی ها ارزش های این شب را انکار می کردند و میگفتند برای ما ثابت نشده است و دعا های ما در شب قدرهای قبل به اجابت نرسیده است.در جواب ایشان باید بگویم لازمه ی اجابت دعاها قلبی پاک می باشد.دعاهایمان اگر از ته دل باشد و بعد از این شب ها ما راه بندگی خدا را به صورت واقعی پیش گیریم و دعاهایمان خیر باشد و مصلحت ما در آن باشد خداوند به ما پاسخ خواهد داد.

سوره قدر شش ويژگي براي شب قدر مي شمارد:
الف. شب نزول قرآن است (انا انزلناه في ليله القدر).
ب. اين شب، شبي ناشناخته است و اين ناشناختگي به دليل عظمت آن شب است (و ما أدراك ما ليله القدر).
ج. شب قدر از هزار ماه بهتر است. (ليله القدر خير من ألف شهر).
د. در اين شب مبارك، ملائكه و روح با اجازه پروردگار عالميان نازل ميشوند تنزل الملائكه و الروح فيها باذن ربهمو روايات تصريح دارند كه آنها بر قلب امام هر زمان نازل مي شوند.
ه. اين نزول براي تحقق هر امري است (من كل أمر) و اين نزول- كه مساوي با رحمت خاصه الهي بر مؤمنان شب زنده دار است- تا طلوع فجر ادامه دارد (سلام هي حتي مطلع الفجر).
و. شب قدر، شب تقدير و اندازه گيري است؛ زيرا در اين سوره كه تنها پنج آيه دارد سه بار «ليله القدر» تكرار شده و اين نشانه اهتمام ويژه قرآن به مسئله اندازه گيري در آن شب خاص است.

معنا و مفهوم «قدر» حقيقت اين شب ها
«قدر» در لغت به معناي اندازه و اندازه گيري . معناي اصطلاحي قدر، عبارت است از ويژگي هستي و وجود هر چيز و چگونگي آفرينش آن به عبارت ديگر، اندازه و محدوده وجودي هر چيز، قدر نام دارد. معناي تقدير الهي اين است كه در جهان مادي، آفريده ها از حيث هستي و آثار و ويژگي هايشان محدوده اي خاص دارند. اين محدوده با اموري خاص مرتبط است؛ اموري كه علت ها و شرايط آنها هستند و به دليل اختلاف علل و شرايط، هستي، آثار و ويژگي هاي موجودات مادي نيز متفاوت است. معناي تقدير الهي در موجودات مادي، يعني هدايت آنها به سوي مسير هستي شان است كه براي آنها مقدر گرديده است و در آن قالب گيري شده اند.

چنان که درک شب قدر، کاری است مشکل، بیان جایگاه و «قدر» شب قدر عملی است دشوار که تنها راه یافتگان به آن شب عزیز می توانند واقعیت و حقیقت آن را بیان دارند; چراکه قرآن به پیامبر خدا فرمود: «وما ادراک مالیلة القدر» ; «و تو چه دانی شب قدر چیست؟»
در وصف آن همین بس که «خیر من الف شهر» ; «از هزار ماه برتر است »

1 . نزول قرآن:
نزول جامع ترین، کامل ترین و ماندگارترین کتاب الهی برعظمت و منزلت شب قدر افزوده است . قرآن خود می گوید: «شهر رمضان الذی انزل فیه القران » (1) ; «ماه [مبارک] رمضان ماهی است که در آن قرآن نازل شده است .» اما در چه شبی از شبهای آن ماه، قرآن نازل شده است؟ آیه دیگر بیان می کند که «انا انزلناه فی لیلة مبارکة » (2) ; «به راستی، آن [قرآن] را در شبی پربرکت نازل کردیم .» و این شب مبارک را در سوره قدر مشخص فرموده که «انا انزلناه فی لیلة القدر» (3) ; «به حقیقت ما آن [قرآن] را در شب قدر فرود آوردیم .» پس باید گفت نزول قرآن در چنین شبی بر عظمت آن می افزاید . این نکته را هم اضافه کنیم که این نزول، نزول دفعی است بر قلب رسول گرامی اسلام، نه نزول تدریجی که آغاز آن با آغاز بعثت یعنی بیست و هفتم رجب همراه است .

2 . تقدیر امور:
در نام گذاری شب قدر بیانهای مختلفی وارد شده است: برخی آن را به معنای شبی با عظمت و بزرگ «لیلة العظمة (4) » گرفته اند ; چراکه قدر در قرآن به معنای منزلت و بزرگی خداوند آمده، در آیه ای می خوانیم: «ماقدروا الله حق قدره » (5) ; «قدر ندانستند [و نشناختند] خدا را آنگونه که حق عظمت او بود .»
«قدر» به معنای تقدیر و اندازه گیری و تنظیم است . این معنی را هم لغت تایید می کند و هم قرآن و روایات .
قرآن کریم می فرماید: در آن شب «یفرق کل امر حکیم » (7) ; «هرکاری بر طبق حکمت [خداوند] جدا [و تعیین و تنظیم] می گردد .»
و طبق روایات فراوانی سرنوشت افراد برای سال بعد، مانند: رزق و روزی، مرگ و میرها، خوشی و ناخوشیها، حج رفتن و حوادث دیگر زندگی، براساس استعدادها و لیاقتها، رقم می خورد، و این تقدیر حکیمانه هم، در انسان هیچ گونه «اجبار» و «سلب اختیاری » به وجود نمی آورد .

البته این امر هیچگونه تضادی با آزادی اراده انسان و مسئله اختیار ندارد؛ زیرا تقدیر الهی به وسیله فرشتگان بر طبق شایستگیها و لیاقتهای افراد و به اندازه ایمان، تقوا، پاکی نیت و اعمال آنهاست. بدون شک مفاهیمی چون: وعده و وعید، انذار و بشارت، کیفر و پاداش، بدون برخورداری انسان از اراده و اختیار بیمعناست. حضور انسان در محافل شب قدر، عبادت و دعا و ... جلوههایی از حضور اراده و اختیار انسان است. بزرگترین اشتباه درباره حقیقت مشیت الهی این است که گروهی خود را صاحب همه چیز میدانند و تصور میکنند خداوند به صورت مطلق همه کارها را به بندگان خود واگذار نموده است؛ پس نه ثواب و عقاب در کار است و نه مسئولیت و اخلاق. گروهی دیگر نیز فکر میکنند انسان موجودی مجبور است که هیچ اختیار و آزادی ندارد و همه چیز با قضا و قدر تعیین میشود؛ در حالی که حقیقت امری میان این دو نظر است؛ یعنی نه جبر قضا و قدر و نه واگذاری مطلق به بندگان؛ چراکه بعضی از کارها را ما به خواست و اراده خودمان انجام میدهیم؛ مثل خوردن، آشامیدن، رفتن، آمدن و ... و در بعضی دیگر از کارها همچون به دنیا آمدن، از دنیا رفتن و ... اراده و خواست ما مطرح نیست. در شب قدر فرشتگان بسیاری به زمین میایند؛ به طوری که زمین بر آنها تنگ میشود. لذا آن را «شب قدر» نامیده اند؛ زیرا یکی از معانی «قدر» به معنای ضیق و تنگ است.و در این شب قرآن با تمام قدر و منزلتش به وسیله فرشته صاحب قدر بر پیامبر ص نازل گردید . عظمت و فضیلت این شب را بر سایر شبها از این امور میتوان به دست آورد

3. بخشش گناهان:
یکی دیگر از ویژگیهای شب قدر بخشش گناهان و عفو عاصیان و مجرمان است، لذا باید تلاش نمود تا این فیض عظمای الهی شامل حال انسان شود .
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله در تفسیر سوره «قدر» فرمودند: «هر کس شب قدر را احیا بدارد و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامی گناهانش آمرزیده میشود.»

[size=12pt][size=14pt]فرصت را غنیمت شمریم? ? شب قدر فرصتی است زرین و طلایی برای شستوشوی آینه دل. آن شب بهترین فرصت است تا خوبیها را جایگزین بدیها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین، و صله رحم را جایگزین قطع رحم نماییم. نیکو و شایسته است با صدقات قدمی در جهت آبادانی خانه آخرت برداریم و با اعمال نیک و خیر، ثواب دو چندان ببریم.

[/size]
[/size]
پاسخ
 سپاس شده توسط pce
#2
با تشکر از شما مطلب جالبی بود.امیدواریم خداوند از گناهان ما بگزرد و ما را ببخشد که همانا او بزرگترین بخشندست.ما که در طول روز بارها و بارها از دستورات او نافرمانی میکنیم با روی شرمگین در این ایام از او طلب مغفرت میکنیم و به بخشش او امید
داریم و همانطور که خودش وعده داده ما را خواهد بخشید.رمضان آمد و رو به اتمام است.امیدوارم همگی مخصوصا خانواده و دوستان و آشنایانم از این ماه استفاده برده و خود را در مسیر بندگی خداوند قرار داده باشند.
من خودم چند وقت پیش ایمانم ضعیف شده بود و از خیلی از اعتقاداتم برگشته بودم شاید باور نکنید ولی بعد از این ضعف ایمان هر روز بیشتر از دیروز سردرگم بودم.مشکلات جدی ای سر راهم آمد و من حتی از خدا گلایه میکردم.مثلا میگفتم این همه ٱدم
چرا من این همه مشکل دارم.از درون آشفته بودم.تا این که اتفاقاتی افتاد که ناخودآگاه و از ته دل از خدا کمک خواستم.دیدم که بدون او هیچم.توبه کردم.حداقل نفعی که برای من داشت آرامش خاطری بود که نصیبم شد.شاید بعضی از مشکلاتم حل نشد
ولی آرامش ذهن داشتم.این که به خودم میگفتم یکی هست که مواظبمه بهم انرژی میداد.و با این آرامش ذهن خیلی از مشکلاتم برطرف شد.شاید این مشکلات تلنگری از جانب خدا به من بود.احتمالا خیلیها همچین چیزی رو تجربه کردن.
انشالله همه ی دوستان در این ایام رو به پایان رمضان که مبارکترین شب های رمضان هم هست رو به خدا بیاورند.نه این که بعد از به وجود اومدن مشکلات و گیر کردن تو اون به یاد خدا بیفتند!
فقط یک سوال از جناب دین داشتم در مورد قسمت تقدیر امور که که گفتین سرنوشت انسان برای یک سال آینده تعیین میشه!حقیقتش این حرف برام غیر قابل درکه.میشه بیشتر در این مورد توضیح بدین؟؟؟
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان